Eerste week op de Costa Serena - Reisverslag uit Katákolon, Griekenland van Myrte Ruiters - WaarBenJij.nu Eerste week op de Costa Serena - Reisverslag uit Katákolon, Griekenland van Myrte Ruiters - WaarBenJij.nu

Eerste week op de Costa Serena

Door: Myrte Ruiters

Blijf op de hoogte en volg Myrte

13 September 2010 | Griekenland, Katákolon

De eerste dag was chaos! echt verschrikkelijk iedereen wil je helpen maar is zelf ook druk. Deze cruise zijn er niet veel boekingen in de spa. Dus het is erg rustig.

Mijn eerste dag maandag had ik twee klanten beide pedicure en manicure behandeling.
Dinsdag een koppel pedicure en een re-polish en heb acryl bijgevuld bij mijn manager.

Het is wel vermoeiend en alles is nieuw ben gewoon kapot dus nog niet aan het genieten van crew party's en gala avond dat komt over een week of twee wel. Moet me nu eerst focussen op mijn werk en mijn safety drills en trainingen elke dag. We maken veel uren beginnen rond 8 en stoppen om 10 uur. Heb dan 2 keer een uur pauze of minder ligt eraan hoe je met je klanten zit. Elke dag een of twee meetingen met alle crew van de spa. Het eten is prima ik mag niet klagen. Maar het is minder romantisch aan boord dan je denkt. De taal is het grootste struikelblok. Want bijna iedereen spreekt Italiaans van de gasten alle Duitse gasten worden naar mij geschoven als ze vragen hebben.

De spa zelf is super mooi toen ik het voor het eerst zag geweldig, nu heb ik er in 2 dagen tijd al 20 uur in gewerkt het is al normaal voor me. Kan wel de hele dag naar buiten kijken vanaf mijn werk plek naar de kust of de onder gaande zon.

Ben de enige nail technician aanboord ze hebben hier 3 maanden geen nail technician gehad. Ze zijn dus erg blij met me. De manager is erg streng en duidelijk en to the point. Maar het wend wel laat alles gewoon over me heen komen. Het komt wel goed. Gaan een hele hoop mensen weg voor Brazilië dus komen er weer nieuwe bij. Er is van de 1000 crew leden nog een Nederlander heb hem nog niet ontmoet weet alleen dat het een man is.

Mijn kamer genoot is hier nu 4 weken maar gaat over twee weken naar huis het bevalt der niet. Ze is een schoonheidsspecialist. Het is wel wennen het gevoel van de boot ben totaal niet zeeziek ofzo. Maar vooral s 'nachts als we varen naar een nieuwe plaats dan kan het schip best wel op en neer gaan. Soms best lastig met het lakken van nagels.

Woensdag 2 manicure gedaan 2 fire and ice pedicure. Had de hele ochtend vrij lekker bij kunnen slapen. Moest me alleen melden om 9.30 voor de fire drill. We zijn gister een uur voor uit gegaan. Dus leef nu twee uur later dan jullie. Maar ga morgen (donderdag) weer een uur terug. Heb vandaag de Nederlander ontmoet. Hij is een tour guide maar woont in Spanje en spreekt dus vloeiend Spaans en Nederlands. Was vandaag iemand jarig ben ff naar het feestje geweest maar voelde me niet echt op mijn plek. Ken nog bijna niemand iedereen spreekt Italiaans met elkaar. Ben een heel ander persoon lijkt wel. Praat weinig voel me ongemakkelijk en niet welkom en ben gewoon beetje in mezelf gekeerd. Maar misschien veranderd dit wel als ik meer gewend ben.

Donderdag had ik vrij tot 14.00. Was wel een moeilijke dag wilde echt naar huis werd zo ongelukkig en werd alleen wakker. Maar na heel wat gesprekjes met mensen en mama (margot) gaat het een stuk beter. Het komt meer denk ik omdat ik het zo rustig heb. Maar vanmiddag zat ik lekker vol en morgen ook een hoop afspraken. Dus dan gaat de tijd sneller en hoef ik geen promotie te doen voor mezelf tegen Italianen die me toch niet verstaan. Moet nu alleen nog gaan werken aan mijn verkoop. Maar Carlos een van de kapper heeft me wat tips gegeven en gebruiksaanwijzing in verschillende talen zodat ik die mensen kan geven als ze me niet begrijpen. Morgen een nieuwe dag en ga ik er met frisse moed weer tegen aan.

Vrijdag super drukke dag gehad 2 pedicure en 3 manicure s' ochtends na de lunch een manicure en toen een drill na de drill manicure en toen nog 2 keer een pedicure + manicure. Niets kunnen verkopen maar heb het wel geprobeerd. Daar gaat het toch om. Vind het geven van de behandelingen erg leuk. Pedicure leuker dan manicure mar dat komt omdat het makkelijker is. Pedicure kan de klant in een luxe massage stoel zitten en in een bad wat vanzelf leeg loopt. Bij de manicure moet ik elke keer een schaal met water vullen hem weer schoonmaken en opruimen kost veel tijd. Maar al mijn afspraken waren zeer strak geplant maar heb het allemaal gered. dat vind ik ook al een super prestatie. Blijf gewoon proberen met het verkopen mar mijn kamer genoot zegt dat Brazilianen graag dingen kopen dus dat ik dan wel wat ga verkopen en dat het inderdaad erg moeilijk is om aan Italianen te verkopen.

Mijn kamergenot is super aardig ze komt uit Brazilië spreekt vloeiend spaans Portugees engels en Italiaans. Ze is 36 en kan s' avonds echt mijn ei bij der kwijt en zei bij mij. Iedereen heeft zo wel eens een dip en twijfels en frustraties. Maar we slepen elkaar er gewoon door heen!
Onze manager gaat over 2 cruisen (2 weken) weg en dan krijgen we een nieuwe zo ie zo gaan er veel mensen die Italiaans zijn is de spa weg voordat we naar Brazilië gaan omdat ze daar niet naar toe willen of omdat het te duur is om dan terug te vliegen als hun contract afloopt. Snap het niet helemaal maar een ding is zeker er komt dus zo ie zo weer vers vlees in de spa en dat kan brengt weer verandering.

Vanavond 10-09-2010 is er een Braziliaans feest op deck 9 bij het zwembad. Speciaal als inleiding voor het winter seizoen en ter verwelkoming van alle Brazilianen die nu aan boord komen. Want veel Italianen gaan eraf voor Brazilië. De klok gaat vannacht weer een uur terug dan zit ik weer op jullie (Nederland) tijd.

Zaterdag niet echt veel klanten gehad. Maar was wel een oke dag eind van de dag cruise meeting omdat het de laatste dag was. Iedereen die zijn target niet haalt kreeg een preek. Heb mijn target ook niet gehaald target is 3000 en ik had 1179,- omgezet. Maar er was niet voor me gepromoot omdat ze niet zeker wisten of ik kwam. Na de meeting moesten we de port clean doen alles schoonmaken voor de nieuwe gasten die morgen aan boord komen. Alles netjes klaar gezet net een etalage. Onze spa is echt fantastisch als je op de Costa site kijkt en dan onder Samsara Spa het filmpje bekijkt zo is het gewoon in het echt. Zo mooi en sfeer vol rustig gevend en luxurieus. We mogen geen foto's maken en gasten ook niet. Maar sommige meiden hebben foto's dus ga ze van hen overnemen. Morgen (zondag Venetië) komen er 22 Nederlanders aan boord nu heeft de Nederlandse man gevraagd of ik een praatje wil houden over de spa in het Nederlands dus dat ga ik ook doen morgen om 16.30 in de Piano Bar.

Zondag Venetië de eerste dag van een nieuwe cruise. vandaag mijn praatje gedaan voor de Nederlanders en promotie werk gedaan bij de Duitsers. Het was al met al een leuke dag. Veel nieuwe mensen ontmoet mijn manager een pedicure behandeling gegeven ze zegt dat ik het erg goed doe de behandeling maar dat ik echt moet gaan verkopen! Ze heeft me wederom veel tips gegeven dus ga maar mijn best doen. Maar vertrouw haar niet helemaal het ene moment is ze super aardig en even later scheld ze je de huid vol. Maar dat hoort er allemaal bij het schijnt typisch Steiner te zijn.

Vandaag (Maandag Bari) precies een week aanboard. Er is vandaag een nieuw meisje gekomen ze komt de massage doen. Een van de fitness trainers is met de noorder zon vertrokken is gewoon van het schip gegaan zonder iets te zeggen. Heel erg vreemd maar dat schijnt vaker te gebeuren. Vandaag best wel een drukke dag gehad 3 manicure en pedicure behandelingen geven en een pedicure behandeling. Qua werk heb ik niets te klagen de tijd vliegt als ik bezig ben. het is gewoon zo jammer dat er niet valt te communiceren met mijn Italiaanse klanten. Kan gewoon niet met ze babbelen laat staan te producten verkopen. Ik doe echt mijn best. Heb net vernomen dat onze manager met spoed vertrekt woensdag dus woensdag komt er een nieuwe manager. Sommige mensen kennen der al maar de meningen over haar zijn verdeelt. We gaan het maar zien.

Heb sinds dag een elke dag bijgehouden wat er gebeurt is om een beetje een beeld te geven wat ik mee maak. Op internet gaat kost een fortuin dus zal niet vaak mijn mail checken en bloggen. Maar zal elke dag een klein verslagje maken en het elke kaar als ik online ga plaatsen. Als je mailt of een reactie plaats zie ik het wel maar niet direct.

• 13 September 2010 - 22:41

Joke:

Hallo Myrte,
    Dat was een heel verhaal zeg! Er gebeurt wel een hoop he? O, ik kan me zo voorstellen, dat je je alleen voelt of niet op je gemak, wanneer je helemaal niet even een praatje kan houden met iemand. Maar je groeit natuurlijk steeds beter in het systeem, alles is nu nog zo nieuw en onwennig.
    Hou' je taai en succes met de verkoop!

Groeten en tot de volgende mail, Joke

• 14 September 2010 - 10:29

I.:

Je hebt het lekker druk maar dan gaat de dag snel voorbij en heb je het gevoel dat je het met plezier doet. Maak je maar niet druk over de taal. Die pak je snel genoeg als je het dagelijks hoort. Als de italianen het niet begrijpen, toon je gewoon wat het versteld.

Natuurlijk ben je welkom. Ze kennen de vrolijke jou nog niet. Wees gerust. Iedereen heeft dat wel in het begin. Ik zal dat zelf ook hebben als ik met mijn nieuw baan begin. Bij je eigen verjaardag nodig je gewoon iedereen uit. Dan leer je ze snel genoeg kennen.

-X-

• 15 September 2010 - 12:15

Karin Lupgens:

Hoi Myrte,
    Het klinkt allemaal heel mooi en heb net even op de site de Spa bekeken en het ziet er inderdaad prachtig uit. Wel vervelend dat ze alleen italiaans spreken. Misschien leer je het snel En Steiner is een strenge werkgever. Maar dat had je ook al door. Het zal steeds beter gaan en je zit in de salon ook lekker vol. Ik begrijp dat je richting Brazilie gaat. Je ziet in ieder geval wat van de wereld en heel veel ervaring. Nu nog de verkoop. Best moeilijk hoor! Veel succes ermee en hou je taai.
    groetjes, Karin